El lideratge és allò que estimula i incita a individus i equips a donar el millor d'ells mateixos per a aconseguir un resultat desitjat. Recau sobre totes aquelles persones amb responsabilitat sobre altres dins de l'organització. El Cap de Servici té l'obligació de fomentar el desenrotllament personal i professional dels treballadors responent a les expectatives dels mateixos i afavorint la seua iniciativa.
El Servici d'Urgències és un servici dinàmic i innovador en nous models organitzatius, buscant sempre l'excel·lència en la qualitat prestada als nostres pacients. Encara que ho faces bé, sempre pots fer-ho millor. Amb eixe ànim de millora contínua s'han creat els següents grups de treball.
Este grup naix de la inquietud i dubtes que es donen davant determinades situacions que es repetixen, les quals creguen confusió i malestar en l'equip de professionals d'urgències, a més de les possibles conseqüències negatives en els indicadors de qualitat. L'equip està format per diverses infermeres (una de cada grup de treball), dos metges i les supervisores del Servici. La periodicitat de reunions és almenys semestral.
El principal objectiu és aconseguir un enfocament sistemàtic davant determinades queixes que es repetixen i causen dubtes a l'hora de decidir, bé per la queixa del pacient, el motiu de consulta, bé quin diagrama i discriminador utilitzar i fins i tot a vegades el destí on ha de derivar-se al pacient. Millorar l'organització del Servici, detectant les deficiències i procurant-los una solució consensuada, a més d'aprendre i transmetre les experiències individuals a la pràctica, són uns altres dels objectius del grup.
La realitat del treball diari en el nostre Servici d'Urgències per a cada professional, és una càrrega important i amb freqüència amb gran varietat de pacients al mateix temps. Per això és de vital importància tindre assignats prèviament els llocs de treball en el box de crítics, en els quals cada component de l'equip té una funció, en cas que es done la circumstància que entre un pacient en situació de risc vital imminent. Estes posicions són nominatives i varien cada dia, en funció del lloc de treball en el Servici d'Urgències. Cada dia, un equip diferent de sanitaris serà l'encarregat del maneig del pacient crític. Això implica tindre equips de professionals distints cada dia, a diferència d'altres equips, com els servicis d'emergències extrahospitalàries, on els professionals i l'equip són sempre els mateixos.
És important, per tant, acostar-nos el màxim possible a esta situació de “treball en equip” conegut. És necessari que tots siguen coneixedors de les seues funcions i responsabilitats, així com les funcions de la resta dels membres de l'equip i que per això es treballe en sintonia per a fer el treball de la millor manera ordenada i efectiva. La simulació consistirà a recrear situacions reals i permetre que l'equip realitze un “assaig” del que serà eixe treball en equip durant el dia del simulacre. Atés que l'equip de reanimació canvia diàriament, la simulació s'haurà de realitzar tots els matins i vesprada com a assaig de possibles situacions posteriors al llarg del dia.
Els OBJECTIUS del programa de simulació clínica diària són:
- Conéixer funció i responsabilitat que ocupa cadascun en el dia del simulacre.
- Conéixer a la resta d'integrants de l'equip de vitals per a eixe dia, així com les seues funcions.
- Practicar el treball en equip d'una situació d'emergència.
- Conéixer la ubicació i utilització dels diferents dispositius necessaris per a la situació de reanimació.
- Conéixer els diferents algorismes terapèutics de situacions clíniques d'emergència que s'atenen en el box de vitals.
- Permetre la pràctica contínua i repetitiva dels procediments
- Evitar la pèrdua d'habilitats i reforçar l'adquisició de noves.
- Crear escenaris clínics reproduïbles fent que l'actuació siga homogènia i no depenga de la disponibilitat dels pacients.
- Millorar la resposta del personal del Servici d'Urgències davant un pacient crític i, per tant, aconseguir una disminució de la mortalitat i morbiditat en estes situacions.
L'ecografia s'empra de manera rutinària com una ferramenta tant diagnòstica com de monitoratge, la portabilitat del qual ha permés la seua extensió a totes les àrees hospitalàries, inclosos els servicis d'Urgències. En este àmbit, s'ha treballat en una ecografia clínica “a peu de llit” o en el punt d'atenció (de les seues sigles en anglés: point of care ultrasound o POCUS) per al maneig del pacient urgent/crític. Donades les característiques particulars d'esta mena de pacient, en els últims anys han aparegut documents de consens per a definir programes de formació i les competències mínimes a adquirir pels professionals que atenen el pacient crític, garantint uns mínims de qualitat i seguretat en la presa de decisions clíniques.
L'OBJECTIU que perseguix este programa és implantar en la pràctica assistencial del Servici d'Urgències de l'Hospital Clínic Universitari de València la realització de l'ecografia clínica com a tècnica d'ajuda al diagnòstic en l'atenció inicial del pacient, en aquells casos que el requerisquen.
El CONTINGUT de la formació és el domini de les següents exploracions ecogràfiques:
- Exploración básica del corazón: encaminada a la valoració de dades elementals sobre contractilitat general (no segmentària), busca de líquid pericardíac en el context del pacient traumatitzat i/o en el pacient en estat de xoc per a valorar el seu origen cardiogènic, valoració de signes d'insuficiència cardíaca i l'augment de cavitats en VD, com a signe de sobrecàrrega ventricular dreta.
- Exploració bàsica de l'abdomen: per al reconeixement d'estructures normals, busca de líquid lliure intraperitoneal, patologia obstructiva renal, vesicular, globus vesical, aneurisma d'aorta i la seua aplicació pràctica.
- Exploració toràcica: per a la localització del vessament pleural, diagnòstic ràpid de pneumotòrax i diagnòstic diferencial de la dispnea.
- Exploració vascular: per a diferenciació de vasos venosos i arterials, canalització eco-guiada de vies venoses centrals, vies venoses perifèriques difícils i cribratge ràpid de trombosi/isquèmia arterial/venosa.
- Realització del Protocol e-F.A.S.T.: per a la busca sistemàtica, ràpida i fiable de líquid lliure abdominal en el context del traumatisme contús abdominal.
La política d'avaluació i millora de la qualitat de l'activitat assistencial és un dels pilars bàsics en la gestió del Servici d'Urgències. Ha de ser considerada com una ferramenta de gestió i ha de planificar-se, establint objectius de manera periòdica i avaluant el seu compliment. La política de qualitat fa referència a tot el conjunt d'elements estructurals i activitats agrupats amb la finalitat d'aconseguir la millora contínua. Ha de parar-se atenció per la qualitat de totes i cadascuna de les fases de l'activitat. S'ha de fomentar la participació i esta ha de ser multidisciplinària, atorgant protagonisme a tots els agents que intervenen en ella. Tots els components del Servici d'Urgències han de ser conscients que l'assoliment de la qualitat total i l'excel·lència passa per la implicació de tots ells, cadascun en el seu nivell. Per tant, tant en l'elaboració dels objectius com en el seu seguiment i difusió han de tindre participació. Tot el projectat ha de repercutir inexcusablement, en una millora de la satisfacció del pacient, els seus acompanyants i els professionals.
Millorar la seguretat del pacient, entesa com una assistència sense riscos d'esdeveniments no previstos, és un objectiu prioritari per als professionals sanitaris. La seguretat és considerada hui dia com una dimensió bàsica perquè un servici aconseguisca un nivell de qualitat òptim. La nostra responsabilitat és establir un cicle de millora partint de l'anàlisi de la situació, identificació i avaluació dels riscos, planificació de les respostes, implementació de mesures i seguiment d'estes.
L'OBJECTIU d'este grup és elaborar el “Pla Integral de Qualitat i Seguretat, en el qual apareguen detallades totes les actuacions, prèviament desenrotllades o que s'implantaran en un futur, encaminades a la prevenció d'esdeveniments adversos a conseqüència dels processos assistencials, millorant la seguretat dels pacients que s'atenen en el nostre Servici. Ha de tractar de millorar la seguretat dels processos, el treball en equip entre professionals i les seues condicions de treball, augmentant les defenses del sistema per a previndre l'aparició d'errors.
Este grup pretén promoure mesures que milloren la qualitat de la docència impartida en el Servici. Està dirigit per la Cap de Secció de Formació, Docència i Investigació, i conformat pels coordinadors MIR en el Servici d'Urgències, representant de la Comissió de Docència i professors associats assistencials.
Les seues FUNCIONS són:
- Millorar els aspectes docents propis de l'Àrea d'Urgències.
Resolució de conflictes. - Realitzar les avaluacions quadrimestrals. Determinar les mesures correctores necessàries en cas de no superar les avaluacions.
- Planificar les diferents activitats a desenrotllar i difondre-les entre els professionals.
- Ser l'interlocutor amb la resta de servicis per al desenrotllament de totes les activitats de Formació i Docència.
- Organitzar la distribució dels rotatoris dels MIR en les diferents àrees del Servici d'Urgències d'acord amb els seus plans formatius i la Comissió de Docència.
- Programar els rotatoris d'estudiants pregrau pel Servici, així com impartir seminaris específics per a ells.
- Disposar el calendari de sessions MIR i els cursos i/o tallers del Servici, fomentant la seua participació.
- Organitzar el Curs d'Urgències per a MIR de primer any, així com qualsevol altre curs que resulte d'interés (p.e.: Curs d'Urgències Avançades per a MIR).
Este grup pretén fomentar la investigació en l'àmbit de les urgències hospitalàries, en les seues diferents àrees de coneixement, elaborant articles científics i comunicacions pròpies o en col·laboració amb altres centres nacionals i internacionals, i difonent els seus resultats i troballes. Està dirigit per la Cap de Secció de Formació, Docència i Investigació.
Este grup naix amb el propòsit de millorar l'assistència a l'intoxicat agut, basant-nos en criteris de qualitat i sustentats en l'evidència científica. Per a això, es proposa l'elaboració de guies i protocols en intoxicacions agudes, de mode general i també específica en funció del tipus de tòxic.
Este grup naix de la necessitat d'optimitzar l'ús de les tècniques respiratòries dins del Servici d'Urgències, és a dir, la ventilació mecànica invasiva (VMI) o no invasiva (VMNI), la teràpia d'alt flux nasal (TAFN) i les diferents tècniques de aerosolteràpia.
Dins dels seus objectius trobem els següents:
- Protocol·lització en l'ús de les diferents tècniques.
- Disseny dels circuits del procés assistencial.
- Manteniment i actualització dels equips.
- Formació del personal.
- Coordinació amb altres especialitats, que afavorisca una responsabilitat compartida per part d'un equip multidisciplinari, de manera integral i transversal.