URGENCIAS CONTROL DE ALTAS

EQUIP DE CONTROL D'ALTES

unitat de control d'altes


 

L'avaluació i millora de la qualitat de l'activitat assistencial és un dels pilars bàsics en la gestió del Servici d'Urgències. Ha de ser considerada com una ferramenta i ha de planificar-se, avaluant el seu compliment. La seguretat del pacient és un altre dels principals aspectes de millora de la qualitat, tant per als pacients i els seus familiars, com per als gestors i professionals que desitgen oferir una assistència sanitària segura, efectiva i eficient. L'especial organització del Servici d'Urgències juntament amb les característiques intrínseques de l'atenció urgent, complexitat del procés, edat avançada i comorbiditat, sobrecàrrega assistencial, falta de coordinació, estrés i fatiga, falta d'experiència, etc. s'han relacionat amb el minvament de seguretat. Finalment, indicar que òbviament la busca contínua de la qualitat repercutix en la satisfacció del pacient, els seus acompanyants i els professionals. Ha de parar-se atenció a la qualitat de totes i cadascuna de les fases de l'activitat, incloent també la valoració de les proves complementàries rebudes amb posterioritat a l'alta mèdica. A més, l'atenció sanitària en urgències ha d'incorporar inexcusablement l'esdevenir del pacient després de l'alta mèdica d'urgències, és a dir, ampliant el procés assistencial fins a la millora clínica total o la valoració d'un altre professional, bé en Atenció Primària, bé en Especialitzada.

 

 

Per a dur a terme les intervencions descrites anteriorment, entre altres, s'ha creat la UNITAT DE CONTROL D'ALTES, amb una consulta en la qual en horari matutí desenrotlla el seu treball un metge d'urgències. L'objectiu d'esta unitat radica a procurar una millora en l'assistència dels pacients que han acudit al Servici d'Urgències, generalment sense necessitat d'una nova consulta presencial, a través de tres eixos fonamentals:

 

1) Millora de la qualitat assistencial

  • Circuit ràpid ambulatori: detecció precoç de VIH i VHC, ITS i contactes sexuals de risc.
  • Coordinació amb altres unitats: UHD, Institut de Toxicologia.
  • Atenció de pacients citats en urgències: aquells que requerisquen control després d'alta (cita des d'Urgències), per mala evolució comprovada després de contacte telefònic o per necessitat de tractament hospitalari.

 

2) Augment de la seguretat del pacient:

  • Revisió de tractamients: concordància de antibiogrames sol·licitats i tractament pautat a l'alta.
  • Revisió dels ingressos realitzats pel Servici d'Urgències en les últimes 24 hores (72 hores en el cas dels dilluns), para evaluar la adecuación en el manejo realizado a los distintos protocolos vigentes.
  • Reforç telefònic a pacients amb prescripció de tractaments complexos, per a potenciar adherència i assegurar la comprensió.
  • Revisió d'estades superiors a 24 hores, per a assegurar la conciliació de la medicació i gestionar l'eixida d'estos.

 

3) Increment de la satisfacció i imatge de qualitat:

  • Contacte telefònic amb pacients donats d'alta des de les sales d'Observació d'Urgències 48-72 hores abans.
  • Control de propostes de consultes rebutjades, sol·licitades des del Servici d'Urgències.