El dret a la salut va més enllà de la prevenció, diagnòstic i tractament de la malaltia mateixa i requerix que els pacients vegen afirmats altres drets fonamentals com el respecte a la dignitat personal, dels seus valors culturals i espirituals, de la seua llibertat i de la seua intimitat i imatge personal. Al seu torn, els professionals, en respectar estos drets i valors, comprenen millor les necessitats i revisten d'un component ètic la seua pràctica assistencial. L'atenció sanitària és primer de tot una relació de dos persones (el professional sanitari i el pacient) basada en la confiança, l'eficàcia i el respecte. El pacient és l'eix de l'hospital i per això, ha de rebre una assistència sanitària de qualitat i personalitzada que pose a la seua disposició els recursos tècnics i humans que en eixe moment puga proporcionar l'hospital d'acord amb la seua malaltia. A més, el pacient o, en cas de no ser possible, els seus familiars ha de ser informat de manera suficient i comprensible sobre el seu procés i els nostres servicis. Per a això s'intenta millorar l'accessibilitat del sistema sanitari, s'augmenta la comoditat del pacient durant la seua estada en el centre afavorint la confortabilitat, un tracte més humanitzat i la reducció de les demores, així com la millora global en la prestació.
L'objectiu principal és aconseguir una atenció de qualitat que estiga orientada al pacient i que implique de manera activa a tots els estaments sanitaris, des del gestor que finança els servicis, fins al professional que els proveïx. És a dir, aconseguir la “excel·lència” en la prestació dels servicis. Amb esta finalitat es promouen mesures i valors com un tracte més humanitari, la millora en la seguretat de l'assistència prestada, la resposta a les necessitats d'informació sorgides, la confidencialitat de les dades del pacient, la formació específica del professional i la comunicació metge-pacient.
L'atenció sanitària es presta tenint en compte únicament les necessitats mèdiques del pacient, sense realitzar distincions en funció de la renda, l'edat, l'origen, la religió, el sexe o el lloc de residència del malalt. Així mateix, l'assistència al pacient es basa en els estàndards de qualitat establits i està sempre encaminada a millorar el seu estat de salut, evitant-li riscos addicionals i reduint al màxim el seu sofriment.
Els DRETS que tenen els nostres pacients són els exposats a continuació:
- Rebre una atenció sanitària integral dels seus problemes de salut, dins d'un funcionament eficient dels recursos sanitaris disponibles.
- Respecte de la seua persona, dignitat humana i intimitat, sense que puga ser discriminat per raons de tipus social, econòmic, moral o ideològic.
- Confidencialitat de tota la informació relacionada amb el seu procés, inclòs el secret de la seua estada en centres i establiments sanitaris, excepte els casos en què per exigències legals siga imprescindible.
- Rebre informació completa i continuada, verbal o escrita, de tot el relatiu al seu procés, inclosos diagnòstics, que seran facilitats en un llenguatge comprensible. Cas que el pacient no vulga o no puga de manera manifesta rebre esta informació, es proporcionarà als familiars o persones legalment responsables.
- Lliure determinació entre les opcions que li presente el responsable mèdic del seu cas i serà necessari el seu consentiment exprés previ a qualsevol actuació, excepció feta dels següents casos:
- Quan la urgència no permeta demores.
- Quan el no seguir el tractament supose un risc per a la salut pública.
- Quan hi haja imperatiu legal.
- Quan no estiga capacitat per a prendre decisions, en el cas el dret correspondrà als seus familiars o persones legalment responsables.
- Negar-se al tractament, excepció feta dels casos assenyalats en el punt anterior, i en estos casos haurà de sol·licitar l'alta voluntària.
- Assignació d'un metge, el nom del qual ha de conéixer i que serà el seu interlocutor vàlid amb l'equip assistencial. En cas d'absència, un altre facultatiu de l'equip assumirà la responsabilitat.
- Constància per escrit de tot el seu procés. Esta informació i les proves realitzades constituïxen la història clínica.
- No es facen en la seua persona investigacions, experiments o assajos clínics sense una informació sobre mètodes, riscos i finalitats. Serà imprescindible l'autorització per escrit del pacient i l'acceptació per part del metge dels principis bàsics i normes que establix la Declaració de Hèlsinki. Les activitats docents requeriran, així mateix, consentiment exprés del pacient.
- Correcte funcionament dels servicis assistencials i administratius, i al fet que l'estructura de la institució proporcione unes condicions acceptables d'habitabilitat, seguretat i respecte a la seua intimitat.
- En cas d'hospitalització, al fet que esta incidisca el menys possible en les seues relacions socials i personals. Per a complir això, l'hospital facilitarà un règim de visites el més ampli possible, l'accés a mitjans i sistemes de comunicació i de cultura i la possibilitat d'activitats que fomenten les relacions socials i l'entreteniment de l'oci.
- Rebre tota la informació que desitge sobre els aspectes de les activitats assistencials que afecten el seu procés i situacions personals.
- Conéixer les vies formals per a presentar reclamacions, queixes, suggeriments i en general, per a comunicar-se amb l'administració de les institucions. Té dret, així mateix, a rebre una resposta per escrit.
- Ser donat d'alta voluntàriament en qualsevol moment després de firmar el document corresponent, excepció feta dels casos arreplegats en el punt quint de drets.
- Conéixer les possibilitats de recuperació de la seua malaltia. L'hospital proporcionarà l'ajuda necessària per a la seua preparació durant la mort, en els seus aspectes materials i espirituals.
- Que les institucions Sanitàries li proporcionen:
- Una assistència tècnica correcta, amb personal qualificat.
- Un aprofitament màxim dels mitjans disponibles.
- Una assistència amb mínims riscos, dolor i molèsties psíquiques i físiques.